En aquest nou article vull deixar constància dels diferents instruments musicals "orgues" que està documentat que han existit en la nostra parròquia, així com de les seues restauracions. Lògicament també dels existents en l'actualitat, contrastant els seus diferents mecanismes i formes de funcionament, però abans d'entrar en matèria, vull fer una breu introducció sobre què és i des de quan s'utilitza per a les funcions litúrgiques.
L'orgue de tubs és denominat l'instrument "rei", per ser d'entre tots el de major grandària, varietat de sons i potència o poder musical; és l'instrument propi del culte cristià. En l'imaginari col·lectiu el seu so està inconfusiblement associat al Sagrat, al transcendent. Pel que sembla aquest instrument va ser inventat en el segle III A. C. per Ktesibio d'Alexandria i per això un invent grec. L'instrument va arribar a la ciutat de Roma a mitjan Segle I D. C. i al principi es denominava “hydraulos”; durant aquests primers segles, els autors cristians esmenten l'orgue solament per a extraure del seu complex i eficaç mecanisme símbols edificants. Existeixen alguns testimonis que atribueixen a Sant Vitaliano, Papa entre 657 i 672, la introducció de l'orgue en la litúrgia de l'església, en la qual per aquests mateixos anys estava donant inici el cant gregorià.
Al principi, el mecanisme d'aquests orgues diferia bastant dels que nosaltres coneixem, ja que l'aire que accedeix als tubs no era aconseguit a través de manxes, sinó per un sistema amb aigua del qual s'aconseguia extraure un flux d'aire constant, (d'ací la denominació de “hydraulos”) el que en ser introduït en els tubs de diferent amplària i llargària, reproduïa diferents sons (posteriorment aquest aire s'aconseguia a través de manxes i en l'actualitat per motors elèctrics o compressors).
L'orgue de tubs pot tindre un o diversos teclats anomenats manuals, tocats per les mans, i un pedaler que és accionat pels peus; cada teclat té el seu grup de registres, dels quals es deriva l'aire a pressió sobre els diferents tubs, permetent mantindre les notes sonant constants mentre es pressionen les tecles corresponents, reproduint una gran quantitat i varietat de sons, sempre en funció de la quantitat de tubs que continga, els quals poden anar modificant-se o sumant-se a voluntat del propi organista. En els de major grandària es poden comptar aquests tubs per milers.
Abans d'enumerar els que tenim comptabilitzats, vull manifestar que al meu entendre, mentre l'ermita va ser parròquia i durant aquests quasi 90 anys en què la nova va estar oberta al culte, ja algun orgue havien de tindre, del qual no ha quedat constància, però que probablement va motivar que un mestre organer valencià vinguera a Castalla i s'establira ací la seua residència habitual, segons les dades constatades, i que narraré a continuació en referència al primer dels orgues que tenim documentats.
1r El primer orgue de tubs de la Parròquia. És molt poca la documentació que he aconseguit trobar sobre el que sense dubte ha sigut el millor dels orgues que la nostra parròquia ha albergat; aquest orgue era dels anomenats de tubs, i va ser col·locat sobre la denominada porta “falsa” o lateral de la parròquia; es va extraure un carreu sobre aquesta mateixa porta per a donar llum natural a l'interior de l'orgue, perquè en aqueix lloc es trobava la, o les persones, que havien d'estar en les manxes per a subministrar l'aire que necessitava l'instrument. Va ser costejat per fons de fabrica (de la parròquia) i donatius particulars dels feligresos, es va construir l'any 1656, per encàrrec del capellà rector Dr. En. Francisco Sancho i sent l'artista que el va realitzar En. Miguel Llop, artista organer.
Este organer, natural de València, tenia establit el seu domicili ací a Castalla, (i lògicament el seu taller) d'on partia per a afinar, temperar i muntar orgues en altres localitats, com per exemple l'any 1661 a Aspe i en Chinchilla, l'any 1662 a l'Església de Santa Justa i Rufina a Oriola, a Manises i a Alzira. 10 anys després al costat del seu germà Bernabé van partir a Còrdova on van realitzar l'orgue, fins ara existent en la catedral.
També és digne de ressaltar que l'any 1640, en el qual com he esmentat, aquesta família tenia la seua residència habitual ací a Castalla, va nàixer el seu fill Bernardo Llop, qui també va ser un artista organer de gran prestigi, establint aquest ja el seu taller a Múrcia, realitzant entre molts altres orgues el de la catedral d'Oriola (posteriorment venut al convent de la Santíssima Trinitat de la mateixa població), el de l'Església de Santiago Apòstol, també d'Oriola, i el de la Santa Creu de Caravaca.
L'any 1807 el capellà rector Dr. En. Luís Jerónimo Jover el va restaurar i probablement li va afegir tubs i registres, important 1930 lliures. (Tot sembla indicar que en aquesta restauració es va ampliar o fer la caixa del orgue nova)
Una altra reforma i ampliació, provable-ment la mes gran que el orgue va tindre, la van dur a terme els artistes de Azpeitia (Guipúscoa) En. Juan Amerzua i el seu fill Aquilí l'any 1866, considerada aquesta família com els millors artistes organers espanyols de finals del segle XIX, de qui consten orgues en algunes catedrals espanyoles i fins i tot a l'estranger. En esta restauració, com he esmentat, es va fer una gran ampliació sobre l'instrument i d'això va deixar constància el rector ecònom En. José Moltó i Jover afirmant el següent:
En el mes de agosto del año 1866 se concluyó la obra de la restauración del órgano de esta Iglesia parroquial de Castalla, cuya restauración empezó en febrero del mismo año, a expensas de la testamentaria, la difunta Doña María de Loreto Cerdá y Serrano. Los albaceas y ejecutores testamentarios de esta difunta que lo son D. José Moltó y Jover, cura economo de ésta, D. José Pérez de Sarrió y Gisbert, hacendado y abogado y D. Francisco María Rico y Juan, también hacendado, vecinos todos de ésta. Contrataron con D. Juan de Amerna, natural y vecino de Azpeitia de la provincia de Guipúzcoa, factor o constructor de órganos; y éste cumplió todo lo pactado con las condiciones y circunstancias siguientes:
El órgano consta de los registros nuevos siguientes: en su mano izquierda 1º Flautado de atrece 2º Flautado violín, 3º Octava, 4º Docena, 5º Quincena y novena, 6º Lleno, 7º Docena nazarda, 8º Nazarda quincena y diez y setena, 9º Trompeta de batalla, 10º Bajoncillo, 11º Clarín en quincena, 12º Trompa real, en la mano derecha: Hasta el octavo los mismos de la izquierda, 9º Trompa alemana, 10º Clarín llano, 11º Clarinete, 12º Clarín de campaña, 13º Trompa baja, 14º Trompeta magna. Teclados nuevos con siete notas añadidas desde el do sostenido hasta el sol. Todos los registros de nueva construcción llevan el secreto en armonía y conformidad al teclado.
Los registros restantes hasta el completo de los que había se han compuesto como también las conchas y sus secretos. Los fuelles se han hecho nuevos a lo moderno.
El coste de toda la referida restauración del órgano ha importado la suma de 30.000 reales a que se comprometieron a pagar los dichos albaceas de los fondos de dicha testamentaria. Y para que conste en perpetua memoria y con esta correspondiente lo firmo en Castalla a 30 de septiembre de 1866
José Moltó
Tan sols 21 anys després, en 1887 va haver-hi una altra reforma executada pels germans Teófilo i Francisco Romero, naturals d'Elda, important aquesta reforma la quantitat de 7000 pessetes.
L'última va ser promoguda pel coadjutor En. Antonio Rodilla l'any 1923 i va ser realitzada pel organer En. Pedro Palop, natural d'Enguera (València), qui va realitzar els seus estudis en Paris, muntant posteriorment el seu taller a València i al qual se li atribueixen molts orgues com per exemple el de la catedral de València.
Aquest orgue nostre era considerat, pels quals van tindre la possibilitat de tocar-lo, com un dels millors de la diòcesi de València, com per exemple narrava En. Emilio Valdés Perlasia, qui va ser organista fins entrats els anys noranta del segle passat, “estant les portes grans i les de la cancel·la obertes i tocant l'orgue amb la suma de registres –tutti- des de la plaça de l'ajuntament es podia distingir la peça que sonava”.
Altres persones recentment m'han afirmat que aquest orgue era com a “germà bessó” del de Callosa d’en Sarrià, en l'actualitat existent. En aquest punt vull agrair a En. Ricardo Juan, rector de Callosa i paisà nostre, qui m'ha aportat tota la documentació i informació existent sobre aquest orgue; la qual una vegada revisada, he arribat a la següent conclusió:
L'orgue de Callosa se li atribueix a la família de organers Salanova-Userralde, els qui van construir al voltant de 60 orgues, la majoria d'ells a la Comunitat Valenciana, començant la seua marxa anys després de la construcció del nostre, encara que no hi ha constància exacta perquè aquest orgue de Callosa es va adquirir d'una altra parròquia. Un altre fet que reflecteix una diferència substancial en la qualitat de l'instrument és la terminació dels registres, ja que en l'orgue de Callosa van inscrits sobre xicotets cartells adossats a la fusta, mentre que en el nostre són peces de porcellana serigrafiada; com mostra la fotografia de les peces que han arribat fins als nostres dies, per la qual cosa refereix que aquest instrument hauria de ser d'una qualitat superior. (També es pot apreciar diferent grandària i estil cal·ligràfic, al·ludint en clara referència a les posteriors ampliacions que sobre l'instrument es van realitzar).
Aquest monumental orgue no ha arribat fins als nostres dies perquè el 22 de Juliol de 1936 va ser destrossat i incendiat juntament amb el temple parroquial.
2n L'orgue de la comunitat dels Pares Mínims de San Francisco de Paula en la església del Convent de Sant Sebastià. Aquest orgue va ser adquirit per aquesta comunitat de frares de Castalla a la parròquia de Sant Pere Apóstol d'Agost l'any 1800.
Es desconeix el seu constructor, encara que per les dates podria atribuir-se als organers Salanova-Userralde-Grañena. Per a la instal·lació d'aquest orgue, no volent els Mínims ocupar tot l'espai del cor, van reformar la segona capella entrant a l'esquerra, (la de la porta lateral o falsa) per a ser instal·lat tal qual estava en la parròquia i en innombrables esglésies (en l'actualitat a l'interior de l'habitacle que l'orgue tenia, fins i tot, es pot apreciar aquesta remodelació en l'estructura de l'església).
Aquest orgue també va ser reformat i afinat pels germans Teófilo i Francisco Romero, naturals d'Elda, quan van vindre a realitzar el propi al de la parròquia en 1887.
En el mes d'agost de 1936 aquest instrument musical va córrer la mateixa sort que l'esmentat anteriorment, no ha arribat absolutament res d'ell fins als nostres dies, perquè també va ser destruït.
4t El primer “harmoniphon”: aquest orgue va ser adquirit pel capellà rector En Toribi Sellés, en l'any 1957 i va tindre un cost de 120.000 pts, va ser sufragat íntegrament per donatius de la feligresia i en l'actualitat està instal·lat a l'església del convent.
Aquest és el primer dels orgues elèctrics que ha tingut la nostra parròquia i el seu mecanisme intenta imitar el so dels anteriorment esmentats de tubs, però sense aconseguir-ho plenament; el seu mecanisme és electró-estàtic, amb un amplificador a llums i dos grans altaveus recoberts per una voluminosa caixa de ressonància.
Al principi va ser muntat darrere del pedestal de la titular de la parròquia La Mare de Deu de l'Assumpció, per trobar-se el mateix junt al propi baldaquí, per oficiar-se en aqueixos anys les celebracions d'esquena al públic.
Després del concili Vaticà II, primers anys de la dècada dels seixanta del segle passat, es va recular aquest pedestal juntament amb la Imatge de la titular per a ja celebrar les Eucaristies de cara a la feligresia, tal com el concili exigia, obligant a la seua re-ubicació, instal·lant-lo a la dreta de l'altar major, en la capella de Sant Tomàs de Villanueva. Com els altaveus eren voluminosos i el rector els va considerar poc estètics per a la dignitat del temple, va decidir obrir l'antic cambril de la titular de la parròquia, nostra Senyora de l'Assumpció, tapiat en la dècada dels quaranta, en la remodelació del presbiteri després de la seua destrucció en 1936, i introduir-los en aquest, cobrint-los amb un cortinatge roig, aconseguint d'aquesta manera que el seu so s'introduïra directament en el temple sense ser perceptibles a la vista.
Aquest orgue va estar en aquesta ubicació fins a finals d'octubre de 1982 en el qual va ser traslladat al seu lloc actual, que com he esmentat és l'església de Sant Sebastià del convent dels frares mínims de Sant Francesc de Paula de Castalla, sent col·locat en el cor, tant ell com els altaveus, sent els dos visibles des de la nau central. En l'any 2014 se li va efectuar una posada apunt per En Luis Pastor substituent una llum.
El orgue disposa de dos teclats amb cinc octaves cadascun d'ells i tres més en el pedaler. Per a la regulació del volum disposa de tres pedals, un per teclat i pedaler. També disposa de 33 registres, els quals en aquest cas no són sumables entre si, a elecció de l'organista i incloent els -tuttis-
![]() |
6é L'orgue electrònic: Després de la restauració del temple duta a terme pel capellà En Francisco Berbegal l'any 1986, es va rehabilitar la capella de l'orgue que es trobava tapiada des de la destrucció del primer de tubs esmentat, en 1936.
Després d'aquesta rehabilitació va pensar que acústica-ment podia resultar molt interessant el pujar el cor a aquesta capella o lloc de l'orgue, però lògicament sorgia un problema, com podia estar l'organista tan distanciat del cor i director; la primera opció que es va pensar va ser pujar l'orgue existent, últim esmentat, a aquest lloc, que a més va ser per a la qual es va construir, però en ser bastant voluminós quedaria poc espai per a la coral parroquial que per aqueixes dates comptava amb molts membres. La segona de les opcions remenades va ser l'adquisició d'un xicotet orgue electrònic que a més podia ser "multi-funció", podia ser utilitzat tant en aquest espai per a acompanyar al cor, com en la novena de la patrona en l'ermita o el seu cant en el “Adéu” en l'últim dia de les festes en la plaça del carreter; en definitiva podia ser traslladat amb molta comoditat prestant el seu servei allà on es requeria.
Aquesta última opció va ser la que més va convèncer, tant al capellà En Paco, com al director de la coral, junta d'obres i consell parroquial. Després de comentar-ho tot això amb En Manuel Berenguer Juan, gran aficionat a la música i a aquests instruments, es va oferir voluntari per a assessorar-nos.
Després de diverses opcions revisades amb relació qualitat preu, a la fi del mes de juliol de 1986 baixem a Alacant Santiago Sempere (membre de la junta d'obres) i jo mateix per a l'adquisició d'aquest nou orgue, el qual l'adquirim a la botiga especialitzada en instruments musicals Savall, estrenant-se en la missa d'inauguració després de les obres de restauració de 1986 i col·locat en l'esmentada ubicació de l'anterior de tubs.
És el més inferior dels orgues que la parròquia ha tingut, solament té un teclat de cinc octaves i només un registre com a orgue clàssic, tenint moltes altres funcions com a ritme de bateria, so de piano, violí, flauta etc. possibilitat de gravació i posterior reproducció automàtica. Com anteriorment he esmentat, per la seua reduïda grandària i pes, és utilitzat allà on el cor el requereix.
Es mol interesan tot lo que has ascrit,molta gen no eusap, que no esparga son documentos mol importans,grasies per tota la informasió
ResponderEliminar