Tal
com ens vam comprometre el grup de campaners i campaneres, en difondre
els actes d'aquest any jubilar pel 450 aniversari del nou temple
parroquial, hem pensat que també seria interessant ressaltar i donar a
conéixer alguns detalls o elements que la nostra església parroquial alberga. De
tots és coneguda la formidable i majestuosa volta hexagonal d'estil
gòtic català que cobreix el presbiteri de l'església parroquial de
l'Assumpció de la Ntra. Sra. per això hem pensat a centrar-nos en els
rosetons que hi ha en les claus dels arcs de creueria d'aquest
presbiteri.
Antigament aquests rosetons o claus estaven coberts per adorns tallats en fusta i sobredaurats,
però van ser destruïts en la persecució religiosa dels anys trenta del
segle passat. Els actuals daten de l'any 1945 i tenen la següent
simbologia: 1r La Santíssima Trinitat, 2n L'Esperit Sant, 3r El Crismón, 4t El pelicà, 5é L'escut de Sant Joan de Ribera, 6é La multiplicació dels pans i els peixos, 7é Crist Eucaristia.
Vaig a continuació a mostrar-los fotogràficament i realitzar un breu resum de cadascun d'ells.
1r
La Santíssima Trinitat: Aquest rosetó està compost per tres cércols
entrellaçats significant la unió de les tres persones del Déu vertader,
Pare, Fill i Esperit Sant. La seua denominació és "Anelli borromeiani", nu borromeo, on apareix ja en alguns manuscrits del segle XIII, no sent de les representacions mes antigues del misteri de la Trinitat.
2n
L'Esperit Sant: Aquest és el més gran dels rosetons i sobre ell
conflueixen els dotze arcs de la creueria. En la primera meitat del
segle III comença a usar-se també el colom en les representacions del
Baptisme de Jesús, on, seguint el text evangèlic, representa a
l'Esperit Sant. Aquesta identificació del colom amb l'Esperit Sant serà
freqüent i es prolonga al llarg de tota la història de l'art cristià, sent innumerable la quantitat de llocs on així es representat.
3r El Crismón: En aquest cas el gravat ens plasma dues lletres gregues la X i la P superposades, sent aquestes les inicials de Jesucrist en grec. En la majoria dels casos en el buit existent als dos laterals de la X es col·loca l'Alfa i l'Omega, primera i última lletra de l'abecedari grec, significant que Crist és principi i final. En altres casos com és aquest s'eliminen les lletres i se li afig una altra barra horitzontal per a conformar en el mateix símbol la creu grega.
4t El Pelicà: La representació d'aquest ocell data dels primers anys del cristianisme havent moltes representacions inclús en les catacumbes de Roma, per la creença que hi havia en aquella època que els pelicans adults, si no havien aconseguit pescar, donaven la seua pròpia carn i la seua pròpia sang per a alimentar a les seues cries. És a dir, que entrega parts del seu cos i la seua sang pels seus fills, se sacrifica per ells.,igual que Jesús ho va fer i ho continua realitzant per tots i cadascun de nosaltres.
5é L'escut de Sant Joan de Ribera: L'escenografia d'aquest rosetó són els símbols eucarístics, el Pa i el Calze amb la Sang consagrats, flanquejats per dues torxes, escut episcopal de Sant Joan de Ribera, devoció que va marcar tot el seu episcopat i que va deixar patent al nostre poble, ja que va dedicar tant l'antiga parròquia com la confraria a aquest misteri del Cos i de la Sang de Crist (cal ressaltar que el Calze de la representació és el Sant Greal custodiat en la Catedral de València)
6é La multiplicació dels pans i dels peixos: Aquest rosetó fa referència a la cita evangèlica sobre aquest fet i és un dels miracles de Jesús qui, amb una molt xicoteta quantitat d'aliment, va ser capaç de donar menjar a tota una multitud. El succés està comptat sis vegades en els Evangelis: els quatre evangelistes descriuen la primera, en què cinc mil homes són assaciats amb cinc pans i dos peixos; Mateo l'Apòstol i Marcos, a més relaten la segona en què quatre mil homes s'alimenten de set pans i "uns pocs peixos". Aquest miracle té forts signes messiànics, profètics i litúrgics.
7é Crist Eucaristia: En aquest cas el gravat que el rosetó ens representa és semblant a
l'escut de Sant Joan de Ribera, centralment representa el Cos i la Sang
de Crist baix els simbols de pa i del vi, amb una creu darrere de la representació esmentada i als
dos laterals té dos coloms que simbolitzen les ànimes benaurades que
acudeixen a la font que es Crist, font d'aigua viva essencial per a la seua supervivència.
Per a concloure aquest post vull dir que el temple parroquial alberga 11
rosetons més en les creueries de les capelles laterals, entre els quals
tres o quatre d'ells van sobreviure a aquell devastador any 1936, uns
altres són de l'any 1945 i també n'hi ha de la restauració de 1986. En quant al que respecta a la nau central hi ha 5 mes que son mancats de decoració, coberts inclús en planxa de ferro per a reforçar. Per
no realitzar aquests articles excessivament llargs, he pensat a
enumerar-los en un altre post més endavant, intercalant-los amb altres
elements els quals crec que també tenen un gran realç.
No hay comentarios:
Publicar un comentario