Enric Valor i Vives, va ser un escriptor i lingüista valencià, nascut a Castalla, que va destacar com un dels grans lexicògrafs en llengua valenciana. A més, la seua tasca de recuperació de la cultura popular valenciana li converteix en un dels més grans autors del segle XX en aquesta llengua.
La major part de la seua obra es va publicar en valencià, sent traduïdes al castellà algunes de les seues "rondalles" més conegudes.
Enric Valor va treballar com a periodista i cronista en nombroses revistes com El Tio Cuc i durant la República va participar en la normalització del valencià.
Les seues obres més conegudes són Rondalles Valencianes, L'ambició d'Aleix, La flexió verbal i El Cicle de Cassana.
Dins d'aquesta trilogia del cicle de Cassana, vull més concretament fer referència al primer llibre "Sense la terra promesa”, on deixa clarament patent, que com a bon "castellut", era un gran coneixedor d'un altre llenguatge; el llenguatge de les campanes. A continuació desglossaré els punts en els quals he trobat una clara al·lusió a aquestes i els seus tocs, narrats en una gran riquesa lèxica, sent alguns d'ells comuns en el món campaner i altres més concretament d'aquesta, la seua ciutat natal.
1º L'enterrament havia de tenir lloc l'endemà amitjan matí,... amb les sonores batallades dels drangs, del mig vol fúnebre de les quatre campanes de la parròquia.... Al poc van sonar drangs dramàticament repetits, uns drangs tenebrosos....
Ací està fent referència al que són els senyals de difunts, que en l'actualitat encara es continuen realitzant. Es tracta d'un toc que, quan ha mort algú de la localitat, es realitza després dels tocs de l'Ave Maria, a l'alba, migdia i vespra (a poca de nit). Els drangs als quals fa referència és una successió de campanades a l'uníson de totes elles molt lentes realitzades al principi i final del toc, on anuncien si el difunt és dona, home, rector, bisbe o Papa.
2º De dalt del campanar, enlairat i massís, tot de pedra rosegada i daurada per la intempèrie secular, s'estimbaven titubejants les campanades d'un mig vol peresós; encens i olor de cera s'escampaven per la plaça i el carrer Major i al davant de l'església.
En aquest cas, el toc de mig vol narrat, és el toc de difunts denominat de primera, on les campanes són simplement balancejades, sense donar la volta completa, per això la seua velocitat és més lenta i ell el denomina peresós. Més concretament ací fa referència a un enterrament, com fins no fa molt temps encara es continuava realitzant (principis dels 90), eixint en comitiva el clergat, sagristà amb creu alçada, acòlits amb cirials i l'hisop amb l'aigua beneïda fins a la casa del difunt, on s'asperjava i començaven les oracions pel soterrament, i a continuació acompanyar-lo fins a l'església. A més dels tres tocs pel enterrament, les campanes sonaven tan a l'eixida com a l'arribada de la comitiva fúnebre.
3º Quan queien de dalt del campanar les grosses dotze batallades del migjorn lentes, espaiades, alegrament solemnes,...
4º No tornaven a ses cases, ni ell ni els seus amiguets, sinó a la poca nit, després que els drangs de la campana grossa tocaven l'Ave-Maria.
5º Dringava insistentment la campaneta del cimbori -un cossi lluent d'argent quasi pur segons deien-.
6º Va arribar la comitiva al davant de l'església, en aquella plaça als quatre vents radiant de tendra llum primaveral, retronant del vol vertiginós de les quatre campanes.
Lògicament ací és narrada l'arribada de la Patrona a la parròquia
en aquest dia de Pasqua, denomina el que és el volteig com a vertiginós,
diferenciant-lo en gran manera quant als mitjos vols peresosos narrats
anteriorment, també fa esment a la caixa de ressonància que ofereix el
final del carrer major al costat de la plaça de l'església.
7º Sentien els tocs que des del campanar anaven marcant la proximitat del sagrat ofici, de tant en tant, el vol de la campana Mitjana, que feia ressonar com un chor els cingles del turó del castell.
Els tocs als quals fa referència en aquest apartat són els de l'acte
de culte a la Mare de Déu del mes de maig, comunament denominat de les flors;
tal qual diu és la campana mitjana
la que amb els seus voltejos ho indica, però això va ser així fins a
l'any 1986, en què aquesta campana es va clivellar, passant a
realitzar-ho la campana xicoteta i la dejuni, aquesta campana fins el seu trencament estava situada en la finestra oest que dóna cap al castell, per això afirma que sonava com un cor sonant en els cingles del turó del castell.
8º La processó havia eixit feia una estona de l'església i retronaven al vol les quatre campanes. Les campanes, després de l'eixida, havien emmudit per complet.
Novament en aquest punt està fent esment al volteig de l'eixida de la patrona en la processó del 2 de setembre, processó del passeig, també en l'actualitat se sol continuar realitzant tal qual especifica, callant les campanes per complet després de la seua eixida, per al cap d'un temps començar amb els voltejos processionals, que no són uns altres que l'alternança entre les diferents notes de les campanes amb intervals de parades durant l'itinerari de la processó.
9º Llavors, el sagristà envià el seu fill, escolanet de nou o deu anys, a tocar el primer toc de missa... i estava a punt de començar la sagrada cerimònia de la mitjanit amb un atronador brandament de campanes. Els drangs provocats per les estirades de corda del fill del sagristà, relliscaren per damunt les teulades.
En aquest cas es tracta dels tocs a la missa de mitjanit de Nadal, la missa del gall, on detalla que l'acòlit, fill del sagristà, realitza els tocs a missa indicant novament a drang i està molt encertat perquè Castalla és dels pocs llocs que conec on els tocs a missa comencen de la campana xicoteta a la gran unint-se progressivament a l'uníson, per això es pot afirmar que és a drang, però a un ritme molt més ràpid del que són els drangs de difunt.; també esmenta un atronador brandament de campanes, que lògicament indica el volteig general del segon toc, tot tal com en l'actualitat es continua realitzant; sent un so atronador, perquè durant la nit els sons tenen una millor i major acústica, més fins i tot en aquells anys en què no havien altres sons que l'eclipsaren com a cotxes, motos etc.
2n Altres persones, crec que per meres afinitats polítiques, són capaces de sentir indiferència, i fins i tot, algunes poques rebuig per aquest element patrimonial, que ens identifica, cohesiona, uneix i agermana com a poble, perquè al igual que les persones cada campana es única, en els seus gravats, decoracions, epigrafies, sons, i que a vegades amb molt d'esforç ens han llegat els nostres majors, el qual crec que hem d'esforçar-nos per mantindre, cuidar, i en la mesura que siga possible millorar, perquè arribe a les noves generacions en perfecte estat, i puguen gaudir com des de fa segles, de la més alta música que sona a Castalla.
Juan Carlos, crec que has fet un bon analisi de les narracions d,Enric Valor i Ens has fet reconeixer cada tòc. Enhorabona.
ResponderEliminarBonissim reportatge!!!
ResponderEliminarNomés afegir que els que recordem la campana grossa abans de que es clivellara, tirem molt de menys la especial afinació que tenien abans i que es va pedre després de la refundició. Ara sents el volteig i és com si faltara algo.
Excel•lent. Gràcies per les paraules.
ResponderEliminar