Després de molts segles pot tornar-se a
venerar a la Santíssima Mare de Déu baix la advocació de l'Asumpció de la nostra Senyora en l'ermita de la Preciosíssima Sang, ja que el
passat 1 de desembre es va col·locar en una capella lateral un llenç
d'aquesta advocació, obra de l'artista local Eliseo Esteve.
Aquesta
obra pictòrica va ser realitzada per l'esmentat artista l'any 1989, a
petició de la confraria de Sant Roc per a ser utilitzat com a
guió-estendard en les processons de la Verge de l'Asumpció.
Passats
uns anys es va anar comprovant que la utilització d'aquesta obra per a
la finalitat amb la qual va ser concebuda no era pràctica ni funcional,
entre altres motius a causa de la seua gran dimensió, per la qual cosa
es va pensar a realitzar ja un estendard més pròpiament dit, cosa que
s'ha conclòs en aquest 2015, sent beneït i estrenat per a la processó
d'aquest 15 d'agost.
Com a partir d'aquesta data, el llenç es va
quedar sense utilitat, pensem que resultaria interessant instal·lar-ho
en una capella lateral de l'ermita de la Preciosíssima Sang de Crist,
perquè aquesta antiquíssima Església des de la seua consagració l'any
1243, pel rei Jaime I, va ser dedicada a aquest títol de "l'Asumpció de la
nostra Senyora en cos i ànima als cels", perdurant fins a l'any
1450, any en què es va permutar aquesta dedicació pel de la "Nativitat de nostra Senyora", sent així fins a 1577 on Sant Joan de Ribera, sent
arquebisbe de València va realitzar una nova permuta a l'actual
dedicació de “Preciosíssima Sang del nostre Senyor Jesucrist”
Per
aquests motius, i com en edificar-se el nou temple parroquial, va ser
recuperada aquesta antiquíssima advocació i va ser consagrat a aquest
títol de “l'Asumpció de La nostra Senyora en cos i ànima als cels”, va
ser baixat l'antic retaule gòtic amb la seua iconografia i al·legories a
l'Asumpció, pot considerar-se que després de 438 anys torna a haver-hi
imatge alegórica a la seua més primitiva dedicació.
Novament
l'artista local Guillermo Durá s'ha oferit voluntari per a arreglar
aquesta obra d'art per a que puga lluir amb tot el seu esplendor, tenint
per a açò que retirar les puntilles i elements adherits a la peça per a ser
utilitzada com a estendard, restaurant les parts danyades i
emmarcant-ho per a poder exposar-ho, com a quadre, a veneració pública.
A continuació vaig a narrar les valoracions i dades tecniques fetes per l'artista sobre aquesta obra d'art:
El
quadre de l'Asumpció de la Mare de Déu va ser pintat per Eliseo Esteve
Candela l'any 1989. El llenç, realitzat amb la tècnica de la pintura a
l'oli, va ser encarregat a Eliseo amb la intenció de ser utilitzat com a
estendard en les processons de la festivitat de l'Asumpció de la Mare
de Déu, que se celebra en el mes d'agost.
El llenç, d'unes
dimensions de 175 cm. d'alt per 97 cm. d'ample, representa una
composició en la qual apareix la Mare de Déu ascendint i implorant a
l'Altíssim. La imatge de la Verge, d'expressiu rostre, està flanquejada
per dos àngels que l'acompanyen en l'ascensió. Els dos àngels equilibren
la composició, contribuint a donar major rellevància a la figura
principal del llenç. En la part inferior del quadre es pot apreciar un
paisatge de Castalla, recurs compositiu i ambiental que el pintor
introdueix en moltes de les seues obres.
Tota la composició està
inscrita en un oval ornamental, en el qual es representen quatre
querubins decoratius en els angles del llenç. Aquesta ornamentació és la
que l'artista va creure que era la més adequada per a la funció del
llenç com a guió en les processons.
Aquest llenç va ser substituït
per un nou guió de tela, amb ornaments brodats en or i plata,
destinant-se l'obra d'Eliseo a ornamentar l'ermita de la Preciosíssima
Sang, on es podrà apreciar la gran qualitat d'aquesta pintura.
Guillermo Durá Gisbert
No hay comentarios:
Publicar un comentario